Vaardigheden

 

Veteren:
Veters strikken door de doorknoop manier. Wanneer je de eerste knoop van je schoenveter kunt maken, dan kun je veters strikken. Zo leerde ik van een kind, die dit zichzelf zo had aangeleerd.

Veters strikken Veters strikken Veters strikken Veters strikken Veters strikken Veters strikken Veters strikken Veters strikken

 

Waarneming van tijd: 

Wanneer er nog geen tijdsbesef is ontwikkeld, schommelden we een tijdje en keken       tijd waarnemen - klok kijken

ervoor en erna op de klok.

Zo begon het voelen en zien van tijd. Voor we begonnen was een minuut hetzelfde als een uur.

Na verloop van tijd niet meer! Ook kun je puzzelen met tijd, om tijd inzichtelijk te maken.

 

Max kan zijn ogen heel goed te gebruiken om te leren doen!
Plakband van de rol trekken: voordoen met weinig taal: pak, trek, beneden en plak op papier, eerst deed ik voor, toen Max met verbale begeleiding, daarna Max zelf met mijn ondersteuning in gedachten. De tweede keer lukt het!

Een sterk visueel leerkanaal!

Het spellen:
Spellen kun je al, we moeten alleen jouw manier nog vinden. De letters dansen om je heen, je mag ze vinden! Je kunt spellen via de klank van de letter of de klank van het woord, via het zien van de letter of het woord, of via het in gedachten zien van de letters en de woorden, ook kun je ze voelen door ze met je hand te schrijven. Het zien, horen en voelen kun je ook koppelen en verbinden om jouw manier  te laten ontstaan, daarvoor is rust nodig. Door heel veel te ademen en zo te ontspannen, gaat het werkelijk meer vanzelf. We maken vaak gebruik van de structuur van Zelfstandig Spellen wanneer dit nodig is en sluiten aan bij de lesstof in de klas.

Meer info volgt